De wol van het Drents heideschaap gaat op transport

Fijn dat ik jou mee mag nemen op deze reis in de wondere wereld van wol! Dat je samen met mij het hele proces van de bron (het Drents Heideschaap) tot het eindproduct (trui/vest) wilt volgen.
Het is een fascinerende reis, vol hobbels en bobbels, maar ook vol hoop. Laten we met elkaar wol, die als waardeloos wordt bestempeld, weer de waarde kunnen geven die het verdient.
Na de aankoop van de wol van de Holtinger schaapskudde in Havelte en Schaapskudde Ruinen, is deze inmiddels aangekomen bij de fabriek in Portugal.
Het regelen van het transport was een flinke uitdaging. Het leek zo mooi: de wol met de wind in de zeilen per zeilschip naar Portugal vervoeren. Een zeilschip dat met scholieren de wereld rond zeilt en nu leeg voor een keuring naar Lissabon moest. De gedachte dat waar anders scholieren liggen, nu balen wol kunnen worden vervoerd.
Maar het bleek te mooi om waar te zijn: het regelen van de juiste papieren lukte niet. Met dank aan veel mensen in mijn netwerk die lijntjes hebben uitgezet, navraag hebben gedaan, instanties die doorverwezen, nog eens doorverwezen en veel, heel veel telefoontjes plegen, moesten we uiteindelijk de conclusie trekken dat het zeilschip zonder wol vertrekt.
De wol lag al op de vrachtwagen die het naar de haven van Den Helder zou brengen. Maar 2 uur voor vertrek, hebben we een andere bestemming moeten zoeken voor de opslag van de wol. De voormalige tuinbouwschool in Frederiksoord bracht uitkomst: daar mag de wol liggen tot het transport naar Portugal geregeld is.
Alternatief van zeilvracht is reguliere zeevracht. En daar lukte het wel om alle papieren geregeld te krijgen. Het was nog wachten op de datum van het vullen van de zeecontainer. Maar daar was de volgende tegenwind: letterlijk. Want er kwam bericht dat vanwege een storm in de golf van Biskaje er tot nader order niet werd gevaren. Dan maar verder onderzoek doen: per trein leek een goed alternatief. Maar ook dit bleek niet haalbaar. Uiteindelijk besloten dat de enige optie die overbleef transport over de weg was. Aangezien ik “Less than Truck Load” heb (geen volle vrachtwagen), is het belangrijk dat deze wel wordt aangevuld tot een volle vrachtwagen. Het transportbedrijf dat de wol heeft vervoerd, rijdt wekelijks van Portugal naar Nederland en vice versa en voldoet aan deze criteria.
De 1200 kg wol ligt nu in het magazijn in Portugal te wachten tot het aan de beurt is om gesorteerd en gewassen te worden. Aangezien deze fabriek nog niet eerder met wol van het Drents Heideschaap heeft gewerkt, weten we niet hoeveel kilo er na sorteren overblijft om te wassen.
Zodra de reis van de wol wordt vervolgd, ontvangen jullie een update.
Laten we samen deze wereld een stukje mooier maken 😊.